Om U een indruk te geven van het boek, volgt hier een
representatief fragment. Het is niet toegestaan deze citaten uit het boek
te vermenigvuldigen zonder voorafgaande toestemming door de uitgever.
Andere fragmenten vind je in de nieuwe onderdelen van het boek, die op deze website bij nieuw in de derde druk zijn geplaatst. Uit hoofdstuk 2 (Wetenschap over seksualiteit): §2.4 (Psychologische verklaringen van seksueel gedrag): §2.4.1 Seksueel script. 2.4.1 Seksueel script
Een script is een algemeen, psychisch schema waarmee je een situatie
interpreteert en ingaat. Het past binnen de theorie over cognitieve
schema's uit de psychologie. Om de werkelijkheid overzichtelijk te
houden, selecteren we in onze waarneming. Vervolgens ordenen we
relevante informatie in de vorm van een cognitief schema. a. Een kenmerkende opeenvolging van gebeurtenissen
b. De sfeer van een situatie wordt ook sterk verschillend beleefd
c. Lichamelijke kenmerken
d. Kleding
e. Het optreden van een partner
f. Andere zintuiglijke waarnemingen van de fysieke omgeving
Casus: Tinus Tinus is hetero. Maar in een ding wijkt hij af van de meeste andere mannen: hij kijkt mensen (mannen en vrouwen) die hij niet kent net iets langer aan dan wat standaard is voor de duur van de gemiddelde oogopslag in onze cultuur. Tot zijn verbazing heeft hij veel sjans van homomannen. De verklaring ligt in het seksuele script: zij menen in Tinus's oogopslag een subtiele code van versieren te herkennen. Omdat de homo's Tinus leuk vinden, projecteren zij hun gevoel op Tinus en menen te zien dat Tinus hen ook leuk vindt. Vrouwen pikken dit signaal blijkbaar niet op of decoderen het anders. In de therapie voor seksuele delinquenten wordt het seksuele script gebruikt als invalshoek voor de cliënt om meer controle te krijgen op ongewenst gedrag. Voor hulpverleners ligt het belang van het begrip 'seksueel script' bij de mogelijkheid onverwachte seksuele spanning te analyseren tussen cliënt en hulpverlener of tussen cliënten onderling. In de nu volgende studietaak wordt hier een voorbeeld van gegeven. Studietaak 2.7 De heer van Zwieten; toepassingsopdracht In deze taak wordt het begrip 'seksueel script' toegepast. De heer van Zwieten (80) woont alleen thuis. Zijn geheugen, lichamelijke conditie en zelfverzorging gaan achteruit. De wijkverpleging stuurt drie maal per week iemand om hem te begeleiden bij zijn zelfverzorging en het huishouden. Bij één wijkverpleegster, Magda, is de heer Van Zwieten opdringerig (hij geeft haar een tik op de billen, probeert haar borsten te strelen), bij de anderen niet. Tijdens de teamvergadering proberen ze het seksuele script van de heer Van Zwieten te analyseren. Uiteindelijk blijkt dat er twee verpleegsters zijn met blond haar. Magda draagt haar haar los; haar collega heeft het opgestoken als ze werkt. Deze haardracht bleek een voorwaarde te zijn voor het seksuele gedrag van de heer Van Zwieten. Het neemt een belangrijke plaats in zijn seksuele script in. Vermoedelijk gaat het terug tot vroegere ervaringen en fantasieën, die werkelijkheid lijken te worden in zijn beleving. Als Magda de volgende keer haar haar opgestoken draagt, gebeurt er niets. a. Kies een medestudent, waar je goed vertrouwen in hebt. Maak samen afspraken over het vertrouwelijke van jullie gesprek. b. Vervolgens probeer je elkaar beurtelings bij alle categorieën van het begrip 'seksueel script' voorbeelden te geven van:
c. Bereid de volgende vragen voor een groepsgesprek voor:
d. Bespreek je mening over de vragen die onder c staan in een grotere
groep. Probeer conclusies te trekken over jullie visie op het bewaken van
grenzen in het contact tussen hulpverlener en cliënt. Studietaak 2.8 Een Turks seksueel script (verwerkingsopdracht) In § 2.3.5 tot en met §2.3.8 werd beschreven hoe allochtone jongeren van de tweede generatie in de knel kunnen komen tussen de allochtone en de autochtone cultuur. Verplaats je eens in Alpaslan, een Turkse jongen van vijftien die een Nederlandse middelbare school bezoekt. Thuis ziet het leven er traditioneelislamitisch uit. Op school en op straat gaat hij veel om met autochtone jongens. Sommigen hebben al een meisje waar ze seks mee hebben. Vul dit verhaal verder aan door je te verplaatsen in deze jongen, midden in zijn puberteit. a Hoe gaat hij met meisjes om en welke gedachten heeft hij hierover? Welke normen spelen er thuis, bij zijn ouders, broers, zussen? (Herlees hiertoe eventueel met name § 2.3.6.) b Hoe kijken de autochtone vrienden van Alpaslan tegen seksualiteit aan? Hoe gaan hun ouders met hen om? Welke normen spelen hier? (Herlees hiertoe eventueel § 2.3.3.) c Als je kijkt naar het seksuele script van Alpaslan kun je dit visualiseren door te bedenken dat er in twee talen 'over elkaar heen geschreven' is. Expliciteer de codes die in zijn seksuele script te lezen zijn. d Geef vervolgens aan wat je herkent in je eigen script: welke boodschappen zijn daarin tegenstrijdig? e Maatschappelijke integratie is naar de mening van veel mensen een proces waarin twee partijen naar elkaar toe moeten groeien: beide moeten water bij de wijn doen, zodat het beste van twee culturen samensmelt tot iets kleurrijks. Hoe stel jij je de maatschappelijke integratie voor? Beperk je in de discussie tot de verschillen op het terrein van seksualiteit. f Formuleer aan de hand van je conclusies bij e het gezamenlijke seksuele script dat jij Alpaslan en zijn autochtone vrienden toewenst in de toekomst. g Hoe denk je als hulpverlener bij te kunnen dragen aan zijn seksuele ontwikkeling, als Alpaslan en zijn ouders door jou begeleid zouden worden? Zie voor tips voor seksuele voorlichters over dit onderwerp ook: verslag Landelijke Voorlichtersdag COC. |
© 2000 M. Heemelaar, Amsterdam