fragment

Om U een indruk te geven van het boek, volgt hier een representatief fragment. Het is niet toegestaan deze citaten uit het boek te vermenigvuldigen zonder voorafgaande toestemming door de uitgever
© 1997; ©2000; ©2008 M. Heemelaar, Amsterdam - BSL, Houten.

Andere fragmenten vind je in de nieuwe onderdelen van het boek, die op deze website bij nieuw in de derde druk zijn geplaatst.

Uit hoofdstuk 2 (Wetenschap over seksualiteit): §2.4 (Psychologische verklaringen van seksueel gedrag): §2.4.1 Seksueel script.

2.4.1 Seksueel script

Een script is een algemeen, psychisch schema waarmee je een situatie interpreteert en ingaat. Het past binnen de theorie over cognitieve schema's uit de psychologie. Om de werkelijkheid overzichtelijk te houden, selecteren we in onze waarneming. Vervolgens ordenen we relevante informatie in de vorm van een cognitief schema.
Het eerste script dat beschreven werd is het restaurantscript. Het bleek dat de meeste mensen vanuit een algemeen schema interpreteren. Als je binnenkomt in een restaurant, zoek je een tafel uit. Als je het ge- sloten boekje op tafel in het restaurant ziet, lees je dat en je begrijpt dat je een bestelling moet opgeven als de ober aan je tafel komt staan.
Een bekend ander script is het liftscript: de meeste mensen gedragen zich uniform als ze een lift binnenstappen. Die gedragingen zijn min of meer standaard, afhankelijk van het aantal mensen dat in de lift staat als je binnenkomt. Als er bij binnenkomst al iemand in de lift staat, gaan bijna alle mensen in een diagonale positie ten opzichte van die persoon staan.

Zo wordt ook door je ontwikkeling, je leren, je socialisatie en je biologische achtergronden een seksueel script 'geschreven'. Dit seksuele script bevat voor veel mensen standaardcodes. Nederlanders leren dat je seks met tongzoenen begint en je er meestal niet mee eindigt. Mensen leren dat je je afzondert voor seks: je zoekt privacy op. (In hoofdstuk 3 wordt behandeld hoe dit vorm krijgt in de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren.)

Seksuele scripts verschillen per tijd, per cultuur en ook per individu. Watzlawick analyseerde grote verwarring tussen Engelse meisjes en Amerikaanse soldaten in hun ontmoetingen bij de bevrijding na de Tweede Wereldoorlog over tongzoenen. In het Amerikaanse seksuele script van die tijd mocht tongzoenen veel eerder plaatsvinden na een ontmoeting dan in het script van de Engelse meisjes. Die meisjes maakten hier een soort huwelijksaanzoek uit op (Rigter, 2004). Zo heeft ieder mens een individueel seksueel script. Het seksuele script van iemand is de persoonlijke weerslag van al die invloeden. Je zou een seksueel script kunnen zien als een 'boek', waarin 'staat' wat iemand opwindend en niet opwindend vindt. Op onbewust niveau 'schrijft' dit 'boek' hem condities, emoties en gedrag op het terrein van seksualiteit voor. In dit boek staat welke situaties hij als seksueel opwindend beleeft, welke niet, hoe hij zich in seksuele situaties dient te gedragen en hoe je dingen kunt aanpakken.

Hierbij kun je denken aan verschillende facetten. Bij elk facet wordt een of een paar individuele voorbeelden gegeven.

a. Een kenmerkende opeenvolging van gebeurtenissen

  • het blijkt dat veel seks in een relatie plaats vindt na een ruzie (Rigter, 1996c);
  • veel mensen hebben een voorkeur voor het al of niet nemen van initiatief: sommige mensen vinden het opwindender om versierd te worden, bij anderen verdwijnt de lust dan juist, zij versieren liever zelf.

b. De sfeer van een situatie wordt ook sterk verschillend beleefd

  • kaarslicht, speciale muziek, glaasje wijn, haardvuur; voor anderen juist aan het strand, in de auto, op een donkere, spannende openbare plek waar mensen langs zouden kunnen komen.

c. Lichamelijke kenmerken

  • de geur van de partner. Voor veel mensen blijkt het heel belangrijk - zonder dat ze zich daar al te zeer bewust van zijn - dat de lichaamsgeur van de partner hen bevalt;
  • glanzend haar;
  • blond of donker haar;
  • bepaalde vorm van de mond.

d. Kleding

  • een strak truitje;
  • spijkerbroek en wit overhemd.

e. Het optreden van een partner

  • langzaam ontkleden door een partner;
  • seksuele taal gebruiken om elkaar en jezelf op te winden;
  • praten over seksuele belevenissen vinden sommige mensen ook opwindend.

f. Andere zintuiglijke waarnemingen van de fysieke omgeving

  • geur van bloeiende kamperfoelie
  • het geluid van een bromfiets, wat onbewust een associatie kan leggen met een fantasie en seksuele opwinding kan opleveren.


Aan de voorbeelden kun je zien dat een seksueel script uiteindelijk persoonlijk is. Bij al die elementen kan de ene lezer zich wel wat voorstellen en een andere juist weer niet. In (porno)films wordt geraffineerd gebruikgemaakt van onderdelen van seksuele scripts die door veel mensen gedeeld worden.
Het seksuele script kun je ook zien als een seksueel lied van verlangen. Daarbij heeft ieder zijn eigen lied. Zodra iemand tonen fluit van dit lied, raakt de ander opgewonden.
Een seksueel script is niet statisch, het ontwikkelt zich in de loop van het leven. Aanvankelijk, in de puberteit, is het 'boek' nog vrij dun. Het is van belang dat voorlichters zich realiseren dat hun seksuele script meestal veel omvangrijker is dan dat van de jongeren die ze voorlichten. Het script ontwikkelt zich naar aanleiding van seksuele ervaringen. Bepaalde voorkeuren veranderen dan ook.

Van Lunsen (1995) schreef een boek met de veelzeggende titel 'Seks moet je leren'. Hij gebruikt het begrip love-map waar wij het hebben over seksueel script: een liefdeskaart die aangeeft langs welke wegen je gevoelens en fantasieën zich bij voorkeur verplaatsen bij het deelnemen aan of het fantaseren over het seksuele verkeer. Met veel anderen verklaart hij een hardnekkige tegenstelling in veel heterorelaties aan de hand van de love-map: vrouwen vinden seks fijn als de relatie goed is, mannen vinden de relatie goed als de seks goed is. In de hiervoor behandelde theorie zijn verklaringen gegeven hoe die verschillen in de love-maps van man en vrouw ontstaan. Van Naerssen (1996) zegt hierover: seks is de motor die je trekt, maar niet de motor die het bij elkaar houdt.
Als er problemen zijn in een seksuele relatie kan het helpen om het seksuele script te analyseren. Deze analyse kan duidelijkheid scheppen over misverstanden die ontstaan uit een verschillend verwachtingspatroon van de partners. De meeste mensen kennen elkaars seksuele script maar ten dele. Dan kunnen codes verkeerd geïnterpreteerd worden, te veel vanuit projectie. Je neemt dan je eigen verlangen waar in de ander: je denkt dat de ander je gedrag opwindend vindt omdat je hoopt dat de ander dit vindt.


Casus: Tinus
Tinus is hetero. Maar in een ding wijkt hij af van de meeste andere mannen: hij kijkt mensen (mannen en vrouwen) die hij niet kent net iets langer aan dan wat standaard is voor de duur van de gemiddelde oogopslag in onze cultuur. Tot zijn verbazing heeft hij veel sjans van homomannen. De verklaring ligt in het seksuele script: zij menen in Tinus's oogopslag een subtiele code van versieren te herkennen. Omdat de homo's Tinus leuk vinden, projecteren zij hun gevoel op Tinus en menen te zien dat Tinus hen ook leuk vindt. Vrouwen pikken dit signaal blijkbaar niet op of decoderen het anders.


In de therapie voor seksuele delinquenten wordt het seksuele script  gebruikt als invalshoek voor de cliënt om meer controle te krijgen op ongewenst gedrag. Voor hulpverleners ligt het belang van het begrip 'seksueel script' bij de mogelijkheid onverwachte seksuele spanning te analyseren tussen cliënt en hulpverlener of tussen cliënten onderling. In de nu volgende studietaak wordt hier een voorbeeld van gegeven.


Studietaak 2.7 De heer van Zwieten; toepassingsopdracht
In deze taak wordt het begrip 'seksueel script' toegepast. 

De heer van Zwieten (80) woont alleen thuis. Zijn geheugen, lichamelijke conditie en zelfverzorging gaan achteruit. De wijkverpleging stuurt drie maal per week iemand om hem te begeleiden bij zijn zelfverzorging en het huishouden. Bij één wijkverpleegster, Magda, is de heer Van Zwieten opdringerig (hij geeft haar een tik op de billen, probeert haar borsten te strelen), bij de anderen niet. Tijdens de teamvergadering proberen ze het seksuele script van de heer Van Zwieten te analyseren. Uiteindelijk blijkt dat er twee verpleegsters zijn met blond haar. Magda draagt haar haar los; haar collega heeft het opgestoken als ze werkt. Deze haardracht bleek een voorwaarde te zijn voor het seksuele gedrag van de heer Van Zwieten. Het neemt een belangrijke plaats in zijn seksuele script in. Vermoedelijk gaat het terug tot vroegere ervaringen en fantasieën, die werkelijkheid lijken te worden in zijn beleving. Als Magda de volgende keer haar haar opgestoken draagt, gebeurt er niets.

 

a. Kies een medestudent, waar je goed vertrouwen in hebt. Maak samen afspraken over het vertrouwelijke van jullie gesprek.

b. Vervolgens probeer je elkaar beurtelings bij alle categorieën van het begrip 'seksueel script' voorbeelden te geven van:

  • je eigen beleving;
  • en/of het gedrag en de beleving van je partner (echtgenoot, vriend, minnaar enz.);
  • en/of een werksituatie, waarbij je geconfronteerd werd met een seksuele benadering door een cliënt.

c. Bereid de volgende vragen voor een groepsgesprek voor:

  • In hoeverre ben je van mening dat je in je gedrag rekening moet houden met het seksuele script van cliënten?
  • Vergelijk dit standpunt met je mening in hoeverre je in je gedrag rekening moet houden met niet-seksuele gedragingen van cliënten.
  • In hoeverre acht je jezelf in staat om deze ervaringen te bespreken met collega's?

d. Bespreek je mening over de vragen die onder c staan in een grotere groep. Probeer conclusies te trekken over jullie visie op het bewaken van grenzen in het contact tussen hulpverlener en cliënt.


Studietaak 2.8
Een Turks seksueel script (verwerkingsopdracht)


In § 2.3.5 tot en met §2.3.8 werd beschreven hoe allochtone jongeren van de tweede generatie in de knel kunnen komen tussen de allochtone en de autochtone cultuur. Verplaats je eens in Alpaslan, een Turkse jongen van vijftien die een Nederlandse middelbare school bezoekt. Thuis ziet het leven er traditioneelislamitisch uit. Op school en op straat gaat hij veel om met autochtone jongens. Sommigen hebben al een meisje waar ze seks mee hebben.
Vul dit verhaal verder aan door je te verplaatsen in deze jongen, midden in zijn puberteit.

a Hoe gaat hij met meisjes om en welke gedachten heeft hij hierover? Welke normen spelen er thuis, bij zijn ouders, broers, zussen? (Herlees hiertoe eventueel met name § 2.3.6.)
b Hoe kijken de autochtone vrienden van Alpaslan tegen seksualiteit aan? Hoe gaan hun ouders met hen om? Welke normen spelen hier? (Herlees hiertoe eventueel § 2.3.3.)
c Als je kijkt naar het seksuele script van Alpaslan kun je dit visualiseren door te bedenken dat er in twee talen 'over elkaar heen geschreven' is. Expliciteer de codes die in zijn seksuele script te lezen zijn.
d Geef vervolgens aan wat je herkent in je eigen script: welke boodschappen zijn daarin tegenstrijdig?
e Maatschappelijke integratie is naar de mening van veel mensen een proces waarin twee partijen naar elkaar toe moeten groeien: beide moeten water bij de wijn doen, zodat het beste van twee culturen samensmelt tot iets kleurrijks. Hoe stel jij je de maatschappelijke integratie voor? Beperk je in de discussie tot de verschillen op het terrein van seksualiteit.
f Formuleer aan de hand van je conclusies bij e het gezamenlijke seksuele script dat jij Alpaslan en zijn autochtone vrienden toewenst in de toekomst.
g Hoe denk je als hulpverlener bij te kunnen dragen aan zijn seksuele ontwikkeling, als Alpaslan en zijn ouders door jou begeleid zouden worden?

Zie voor tips voor seksuele voorlichters over dit onderwerp ook: verslag Landelijke Voorlichtersdag COC.

© 2000 M. Heemelaar, Amsterdam

terug naar boven Tekstgrootte: + -